1406 Jezus mówi: „Ja jestem chlebem
żywym, który zstąpił z nieba. Jeśli kto spożywa ten chleb, będzie żył na
wieki… Kto spożywa moje Ciało i pije moją Krew, ma życie wieczne… trwa we
Mnie, a Ja w nim” (J 6,51.54.56).
1407 Eucharystia jest centrum i szczytem życia Kościoła, ponieważ
Chrystus włącza Kościół i wszystkie jego członki do swojej ofiary uwielbienia i
dziękczynienia, złożonej raz na zawsze Ojcu na krzyżu. Przez tę ofiarę Chrystus
rozlewa laski zbawienia na swoje Ciało, którym jest Kościół.
1408 Celebracja Eucharystii obejmuje zawsze: głoszenie słowa Bożego, dziękczynienie
składane Bogu Ojcu za wszystkie Jego dobrodziejstwa, a zwłaszcza za dar Jego
Syna; konsekrację chleba i wina oraz uczestniczenie w uczcie liturgicznej przez
przyjmowanie Ciała i Krwi Pana. Elementy te konstytuują jeden i ten sam akt
kultu.
1409 Eucharystia jest pamiątką Paschy Chrystusa, to znaczy dzieła
zbawienia wypełnionego przez Jego życie, śmierć i zmartwychwstanie. Dzieło to
uobecnia się w czynności liturgicznej.
1410 Sam Chrystus, wieczny Arcykapłan Nowego Przymierza, działając przez
posługę kapłanów, składa Ofiarę eucharystyczną. Sam Chrystus, rzeczywiście
obecny pod postaciami chleba i wina, jest również darem ofiarnym składanym w
Eucharystii.
1411 Tylko kapłani ważnie wyświęceni mogą przewodniczyć Eucharystii i
konsekrować chleb i wino, aby stały się Ciałem i Krwią Pana.
1412 Istotnymi znakami sakramentu Eucharystii są pszenny chleb i wino
gronowe, nad którymi wzywa się błogosławieństwa Ducha Świętego i kapłan
wypowiada słowa konsekracji, będące słowami Jezusa z Ostatniej Wieczerzy:
„To jest Ciało moje za was wydane: To jest kielich Krwi mojej…”
1413 Przez konsekrację dokonuje się przeistoczenie (transsubstantiatio)
chleba i wina w Ciało i Krew Chrystusa. Pod konsekrowanymi postaciami chleba i
wina jest obecny żywy i chwalebny Chrystus w sposób prawdziwy, rzeczywisty i
substancjalny, z Ciałem, Krwią, Duszą i Bóstwem.
1414 Eucharystia jako ofiara jest także składana na wynagrodzenie za
grzechy żywych i zmarłych, a także by otrzymać od Boga duchowe i doczesne dary.
1415 Kto chce przyjmować Chrystusa w Komunii eucharystycznej, musi być w
stanie laski. Jeśli ktoś ma świadomość, że popełnił grzech śmiertelny, nie
powinien przystępować do Eucharystii bez otrzymania uprzednio rozgrzeszenia w
sakramencie pokuty.
1416 Przyjęcie Ciała i Krwi Chrystusa w Komunii świętej pogłębia
zjednoczenie komunikującego z Panem, gładzi grzechy powszednie i zachowuje od
grzechów ciężkich. Ponieważ zostają umocnione więzy miłości między
komunikującym a Chrystusem, przyjmowanie tego sakramentu umacnia jedność
Kościoła, Mistycznego Ciała Chrystusa.
1417 Kościół żywo poleca wiernym, by przyjmowali Komunię świętą, gdy
uczestniczą w celebracji Eucharystii. Zobowiązuje ich do tego przynajmniej raz
w roku.
1418 Ponieważ w sakramencie Ołtarza obecny jest sam Chrystus, należy Go
czcić kultem adoracji. „Nawiedzenie Najświętszego Sakramentu… jest
dowodem wdzięczności, poręką miłości i obowiązkiem należnej czci względem
Chrystusa Pana”.
1419 Chrystus, przechodząc z tego świata do Ojca, dał nam w Eucharystii
zadatek swojej chwały; udział w Najświętszej Ofierze utożsamia nas z Jego
Sercem, podtrzymuje nasze siły w czasie ziemskiej pielgrzymki, budzi pragnienie
życia wiecznego i już teraz jednoczy nas z Kościołem niebieskim, ze świętą
Dziewicą Maryją i wszystkimi świętymi.